Sab. Ogo 24th, 2019

Fakir Miskin di Baling Perlukan Sumbangan Anda untuk Menyambut Syawal ini

Tahun 1974. Tanyalah generasi lama di Baling. Pasti akan ingat sebuah peristiwa besar. Yang takkan lupus diingatan mereka. 

.

Sebuah demonstrasi hebat. Demonstrasi Baling nama dia. Kerana apa demonstrasi ini berlaku? Kerana isu kemiskinan dan kejatuhan harga getah di sana. 

.

40 tahun berlalu. Berita Harian mengesahkan, bahawa 133,000 penduduk di Baling masih hidup ‘kais pagi, makan pagi’. Malah lebih teruk keadaannya apabila dilanda musim hujan. 

.

Tragis dan Sedih kan? 

.

Bayangkan, 40 tahun berlalu, nasib tetap begitu. 

.

Manakala, Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Rina Harun pula terus melabelkan Baling sebagai kawasan termiskin dalam negara. 

.

Ini cebisan fakta. Yang kugodek dari Berita Harian. Bukan berita lama. Berita ini di dada akhbar pada Mac 2019. 2 bulan yang lalu.
.
Ini link berita: http://bit.ly/2JmnSgh

Aku terpanggil untuk menulis tentang Baling sebab Baling adalah tempatku dilahirkan, Tempat bermain. Tempat membesar dan belajar. 

.

Rata-rata penduduk kerjanya kerja kampung. Bercucuk tanam bagi mereka yang ada tanah. Kalau yang cukup-cukup makan? Cuma sekangkang kera keluasannya? 

.

Tak dapat dibayangkan betapa daifnya mereka. 

.

Yang mengawal ekonomi, aku doakan agar diberi kelancaran untuk membantu menaik pulih ekonomi getah dan kelapa sawit. Itu je harapan warga fakir di sini. Siang malam keluhan bernyanyi. Tapi aku tahu, orang-orang di sini kuat juga berdikari. 

.

Mujur ada rasa lebih, itupun dari sumbangan banyak pihak. Dari sebelum Ramadhan sehingglah syawal, ada lah juga tenggelam timbul deretan bantuan. Itu semua rezeki Allah kurnia kepada penduduk ini kerana kesabaran mereka. 

.

Aku juga tak mahu membatu bisu. Kalau kita perbanyakkan lagi ruang dan peluang, apalah salahnya kan? Untuk Penduduk dan rakyat di Baling juga. Tempat aku membesar. 

.

Oleh itu, aku tak mahu sendiri. Aku nak bantu kalau sendiri-sendiri memang tak kuat. Aku tahu, kawan-kawan aku ramai di luar sana. Ayuh sertailah team MyWau aku yang kecil ini. Kami nak bantu orang Baling yang sangat-sangat susah. Sangat-sangat daif. 

.

Aku nak bagi depa ni gelak, gembira dan ada sinar bahagia dan lega menjelang raya. Anak-anak depa ada duit raya untuk menabung atau beli barang belajar. 

.

Sungguh. Aku tak akan mampu kalau sorang-sorang. Koranglah penguat daya aku. Jom bantu seikhlas nya. Dari bermula RM1 sehinggalah berapa pun yang tuan puan mampu.
.
Pakej sumbangan ada di borang di bawah ini. Sumbangan nanti akan ditukarkan kepada makanan asasi sebab ini yang mereka perlukan hari-hari dan nak raya nanti. Mohon sebarkan mesej kasih sayang ini buat semua teman-teman ya.
.
Nak menyumbang? Masuk di link ini: https://mywauofficial.onpay.my/order/form/mywaucharity

.

Nukilan,

Tuan Mohd Faiz
Pengarah Urusan
MIND TRADE SDN. BHD.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

ms_MYMalay
en_GBEnglish ms_MYMalay